Tisková zpráva: Jak chránit drobné investory?

Drobní investoři a online obchodníci s akciemi už také mají svou spotřebitelskou ochranu

Ochrana spotřebitelů finančních služeb: spíše kultivace trhu a finanční vzdělávání než populistická regulatorní opatření – na tom se shodla většina účastníků konference Spotřebitelského fóra o aktuálních spotřebitelských problémech ve světě financí, která se konala v pondělí v Praze.

Viceguvernér ČNB Tomáš Nidetzký v rámci Spotřebitelského fóra apeloval na firmy ve finančním sektoru, aby svým klientům předkládaly k jejich rozhodování srozumitelné a korektní informace. Posilování transparentnosti při informování spotřebitelů totiž v praxi často nejde ruku v ruce s větší srozumitelností, na které záleží zdaleka nejvíc. „Spíše než finanční negramotnost bych problém označil za ‚finanční bezradnost‘,“ popsal Tomáš Nidetzký situaci, kdy firmy svým klientům neulehčují rozhodování poskytováním složitých smluvních dokumentů a obchodních podmínek.

Regulace není ideálním nástrojem ochrany spotřebitele, tím je finanční vzdělávání,“ upozornil Tomáš Nidetský a doplnil: „ČNB se nevěnuje soukromoprávním sporům. Role regulátora v tomto smyslu je ta, že na základě stížnosti klientů může zahájit dohledovou činnost nad určitou oblastí.“ Naprostá shoda diskutujících odborníků, včetně zástupců spotřebitelských organizací, panovala na tom, že populistické návrhy, jako je zastropování RPSN, by se v konečném důsledku neblaze obrátily proti spotřebitelům a ty nejzranitelnější vehnali do rukou černého trhu.

V rámci konference byl odborné veřejnosti představen i projekt Ambasadora investorů. Ve finanční oblasti totiž roste poptávka po ochraně zájmů spotřebitelů už nejen v oblasti zadlužování, ale naopak i při investování a tradingu.

S rozvojem nových technologií a nejrůznějších platforem dnes může např. s cennými papíry, ale i dalšími produkty, obchodovat prostřednictvím internetu kdokoli z nás,“ řekl Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů a zástupce Ambasadora investorů. „S tím ale rovněž rostou i rizika jak při samotném investování, tak i při využívání služeb, které investorům poskytují brokeři. Naším cílem je vedle osvěty i pomoc klientům, aby mohli ve sporech s obchodníky dosáhnout smírného řešení, aniž by muselo dojít na právní, respektive soudní cestu při řešení jednotlivých sporů,“ vysvětlil Viktor Vodička. Podle informací Amabasadora investorů je dnes do tohoto unikátního projektu zapojeno už sedm brokerských společností.

Konferenci uspořádal zapsaný ústav Spotřebitelské fórum, který dle slov předsedy jeho správní rady Kryštofa Kruliše „již od roku 2016 pracuje na tom, aby se prostřednictvím kvalitního dialogu státu, spotřebitelských organizací a komerční sféry u nás dařilo přijímat vyváženou a chytrou legislativu a neopomíjely se ani možnosti dosažení lepšího postavení spotřebitelů skrze účinné samoregulační nástroje, které jsou v jednotlivých odvětvích dostupné.“ Konference se mimo finanční témata zabývala také postavením spotřebitele v digitální době.

Tisková zpráva ke stažení.

Kontakt pro média

Kryštof Kruliš

Předseda správní rady

krystof@spotrebitelskeforum.cz

+420 604 795 569

Sdílejte