Nad peněženkami plnými plastových věrnostních kartiček do obchodů a nad zaškrtáváním výhodného zboží v akčních letácích se ještě nedávno pousmívalo mnoho potomků seniorů. Zdražování však značně zamávalo s nakupovacími návyky Čechů. Věrnostní programy dnes používá skoro každý a své nákupy si většina bedlivě promýšlí.
(…)
Kryštof Kruliš ze Spotřebitelského fóra upozornil, že věrnostní programy a slevové akce v maloobchodě vnímají v Česku jako silný a zavedený trend již několik let. „Současný stav prudkého zdražování některých potravin tomu podle nás přispívá tím, že se ještě mohl zvýšit již tak vysoký podíl spotřebitelů, kteří tyto akce a programy využívají,“ dodal.
Uvedl také, že některé potraviny se střední až dlouhou dobou trvanlivosti, například balené sýry, máslo, oleje a zejména nápoje, jsou u nás z podstatné části, někdy až více než z poloviny, prodávány pouze za takzvané akční ceny. „Je to trend, na který si spotřebitelé a výrobci už zvykli a počítají s ním. Pokud skutečně nemusí, tak si běžný spotřebitel u nás takový výrobek za takzvanou plnou cenu nekoupí, protože ví, že během týdne či dvou na něj v tom samém obchodě narazí za výrazně nižší, někdy až poloviční cenu.“
Běžný spotřebitel je podle Spotřebitelského fóra schopný udržet v hlavě obvyklé ceny až u několika desítek výrobků, které pravidelně kupuje. Výrobci a obchodníci z dat o prodejích mají poměrně přesnou představu, které výrobky jsou citlivé na prodej za akční cenu a uzpůsobují tomu i svou strategii. Obchodníci toho využívají k přilákání spotřebitelů právě do jejich prodejny. „Jde tedy o trend, který jsme vytvářeli po více jak desetiletí a v současné době jen ještě více narostl počet spotřebitelů, kteří se podle něho chovají,“ dodal Kruliš.
Čtěte více přímo v článku na tomto odkazu: https://www.denik.cz/ekonomika/cesi-nakupy-karticky-slevy-letaky-20231227.html?fbclid=IwAR320PkQ-lLSH9Un4X0qsYqFPJBKXvZu1tlqyBFzQAqE0cdxEGlvkpXKHqA