Nařízení o digitálních trzích (DMA) bylo představeno jako průlomový právní předpis EU, jehož cílem bylo omezením moci takzvaných „gatekeepers“ podpořit větší konkurenci, zlepšit ochranu soukromí a učinit digitální služby cenově dostupnějšími.
Ze zhodnocení účinků nařízení DMA od think-tanků ECIPE a EPPP ale vyplývá, že spotřebitelé vidí jen málo důkazů o levnějších nebo kvalitnějších digitálních službách. Mnozí naopak hlásí vyšší míru obtíží při používání online platforem a důvěra v ochranu soukromí zůstává nízká. Autoři studie a skupina s nimi spolupracujících think-tanků se proto domnívají, že EU by měla zvážit nahrazení aktu o digitálních trzích flexibilnějším vymáháním pravidel hospodářské soutěže případ od případu, nebo alespoň tento akt reformovat odstraněním konkrétních povinností, které v reálné praxi ani nezvyšují komfort spotřebitelů ani nepřispívají ke zlepšení konkurenčního prostředí.
Zapsaný ústav Spotřebitelské fórum
Open-call ke stažení zde: Open Call for the DMA That Benefits Consumers
